Odchudzone, smaczne Święta Wielkanocne

Święta Wielkanocne w Polsce są niezwykle radosne. Spotkania rodzinne skupiają się zazwyczaj przy stole, a z kuchni unoszą się zapachy pieczonych ciast, kiełbas i żurku. Otoczeni tym wszystkim często zapominamy o wyrzeczeniach.

Aby po świętach nie gryzło nas sumienie i waga niemiło zaskoczyła, dobrze jest ułożyć sobie w głowie pewną strategię. Należy ustalić, na ile możemy sobie pozwolić, a z czego musimy zrezygnować. Łączenie posiłku z innymi czynnościami, np. z rozmową sprawia, że trudniej jest nam zauważyć moment, kiedy jesteśmy już nasyceni. Musimy sobie przypomnieć czym jest samodyscyplina.

Jaja serwować bez dodatku majonezu. Jedna łyżka majonezu to około 170 kcal. Jajka możesz doprawić serkiem wiejskim zmiksowanym z chrzanem lub sosem zrobionym na bazie jogurtu naturalnego. Do sałatki jarzynowej dodawać mieszaninę majonezu z chudym jogurtem naturalnym. Nieco ją odchudzimy. Warto wzbogacić stół o sałatki ze świeżych warzyw: sałaty, rzodkiewek, pomidorów i kiełków, polane sosem na bazie oliwy z oliwek. Tradycyjny żurek jest ciężkostrawny i tłusty. Można go zrobić na lekkim wywarze warzywnym z dodatkiem dobrej jakości kiełbasy białej i warzyw.

Na święta wybierzmy chude mięsa (drób, indyk) zamiast bardziej kalorycznej wieprzowiny. Wędliny również lepiej wybierać te gotowane, bez konserwantów. Zamiast karkówki lepiej podać schab pieczony, zamiast boczku czy wiejskiej szynki – polędwicę lub chudą szynkę drobiową. Również uważajmy na pasztety, które są prawdziwą bombą kaloryczną. Warto go upiec samodzielnie „oszukując” nieco poprzez dodanie do niego gotowanych warzyw: marchewki, selera, fasoli.

Babki, mazurki, makowce są bardzo kaloryczne i ciężkostrawne, można je zamienić na lżejsze przysmaki: ciasto biszkoptowe z owocami, deser z galaretki. Jeśli nie jesteśmy w stanie zrezygnować z tradycyjnych ciast, oto następujące zamienniki: Keks z owocami kandyzowanymi – keks z orzechami i suszonymi owocami; Babka drożdżowa z lukrem – babka drożdżowa z cukrem pudrem; Mazurek z masą kajmakową – tarta ze świeżymi owocami; Sernik z polewą – sernik na zimno z galaretką.

Postarajmy się, aby na stole było pieczywo pełnoziarniste zamiast białego, soki owocowe świeżo wyciśnięte, świeże warzywa i owoce zamiast słodyczy, słodzone napoje zamieńmy na wodę. Zamiast tłustych sosów, zróbmy te na bazie chudego jogurtu naturalnego.